Wednesday, March 9, 2011

Geli nya tengok pak cik sampah tu !

A : " Geli lah tengok pak cik cuci sampah tu ! Pengotor betul ! Dah lah busuk !

B : " Tau takpe ! Eww, tengok muka dia tu macam sampah dah !



semalam kan,semasa ekinn balik dari kelas ternampak seorang pak cik yang berhati mulia sanggup kerja mencuci tong sampah demi sesuap nasi. tapi terkejut nya ekinn dengar perbualan si A dan si B ni. dalam hati ekinn, "nasib baik aku tak kenal korang."

betul kan ? biar miskin asal kaya hati.
kalau untuk orang kaya pulak apa?
"biar haram, janji duit masyukkk"


kenapa kerja yang halal lagi mulia di pandang hina ?
contoh nya pak cik tu kerja cuci tong sampah, mungkin dah tak ada kerja lain lagi yang dia boleh dapat kan ? but atleast pak cik buat KERJA HALAL demi sesuap nasi untuk anak bini nya. yang kutuk tu, KORANG SANGGUP KE BUAT KERJA tu demi keluarga korang ? bukan nya pak cik tu mencuri pun. kalau dah tak sanggup buat kerja tu, diam-diam sudah. tak payah nak menghina !

akan tetapi,

kenapa pulak kerja yang haram di pandang mulia ?
maksud ekinn. contohnya orang kaya yang punya syarikat besar, tapi selalu tak jujur dalam perniagaan, sistem riba sana-sini, rasuah berlambak. tapi kenapa dipandang mulia? okay. ekinn tau. sebab DUIT kan ? penting sangat ke DUIT ? yupp memang penting pun sebab boleh bawak kita masuk neraka ! tak ingat tuhan kan !

yang ni pulak pengalaman masa ekinn masa ekinn praktikal kat geriatric ward ( nursing care untuk orang-orang tua ). memang ramai orang cakap kerja jaga orang tua ni mulia. yerrr. memang betul. tapi bila dah kerja tak ikhlas, layan orang tua macam sampah. gaji masyukkkk tetiap bulan. adakah duit tu halal? masih mulia lagi tak kerja tu ? tepuk dada, tanya lah selera. chewahhhhh. nak berceramah pulak ekinn ni. ni yang nak menyampah ni T___T


bila difikirkan balik dan secara logik nya kan, kerja kutip sampah dan yang seumpamanya lagi mulia kan ?
tapi, korang sanggup tak buat kerja tu? ekinn pun tak sanggup tau. tapi atleast kita faham situasi orang tu. bukan nya mengutuk orang yang buat kerja tu.

okay, ekinn tak emosi okay ? tak caya ? sepuk kang. hahaha. jahat ekinn. bagi penampor kang T______T
no hard feeling okay. sesiapa yang kaya tu, ekinn tau bukan semua macam tue kan? segelintir je.


fikir-fikirlah. terima kasih sudi baca ^___^




Dah baca komen, malas komen, like kan ^__^

14 comments:

  1. mulut dorang memang na kena cepuk. tapi manusia, mana tahu erti senyap. ada je yang dorang nak cakap. :') hehe

    ReplyDelete
  2. hurmmmmm.. sama2 amek iktibar yer anak-anak.. T_T

    ReplyDelete
  3. yah... owg zmn skarang mmg berpikiran sempit!!

    ohoh... xda prasaan hormat lgsung :)

    ReplyDelete
  4. Sapa orng yang ckp cmtu?Meh aku sound sedas.

    ReplyDelete
  5. if i jadi u, i rasa dah campak sampah dah kat A dan B tuu.
    sukesuke hati jea hina orang macam tu kan ?

    selagi kerja itu halal, selagi itu juga la kerja itu mulia.

    :)

    ReplyDelete
  6. inilah dunia..yg baek dipandang hina,yg jht dipandang mulia..

    ReplyDelete
  7. :) Kalau kaya belum tentu bahagia kan?

    ReplyDelete
  8. shah : thanks :)

    nur zaheera : tau takpe. sabo je la ekinn yg dgr tu. klau pak cik tu dgr mst dia kcik ati. T_T

    bambam : betol2 ! hehe

    sepika : thanks !

    miss shikio : tau takpe ! ingat dia tu bersih lah sgt kan ?

    among38 : xknal la. tp ingin je nak tampo mulut 2 org tu.

    hamzah ian : betol2.

    tyratyra : hahaha. nasib bek bukan u yg dgr kan ? ekinn sakit ati dgr. lau pkcik tu dgr, kcik ati dia.

    blackrosehunter : tau takpe. semuanya sebab duit.

    chuck : betol2. sederhana sudah. islam pun mgalakkan kita bersederhana kan ?

    ReplyDelete
  9. well.. people nowadays.. ermm.. just wish that we'll neva b like dat.. :)
    they're human being too..
    we hav no rights too say that..

    ReplyDelete
  10. Zaman dah maju tapi manusia masih lagi tidak maju dalam pemikiran.. Hanya memandang luaran sahaja.. Kalau cantik di luar, maknanya akan cantik jugak la di dalam.. Itu yang selalu merekaa pandang dan praktikkan...

    Semoga kita tidak akan cepat menjadi manusia yang mudah menghukum orang..

    Salam kenal.. =)

    ReplyDelete
  11. qaseh paling benci org kutuk pakcik or makcik yg kerja biase2 .. tak kisah lah kan ..asalkan kerja tu halal ..yup betul tu yg haram di puji2 sbb ape?sbb dah gila duit hgga tak tahu mana halal n haram sbb tu hidup tak berkat (marah ) hehe .. hurmm tanda2 kiamat dah muncul yunk

    ReplyDelete

Komen lah kat sini :)

 
Paparan terbaik di Google Chrome. Template by Ekinn Zhareef